Norėtume jums priminti, kad labai svarbu laikytis rekomendacijų, kad sumažintumėte galimybę užsikrėsti kvėpavimo takų virusais ir palaikyti imunitetą.  

Pastaba: dėl COVID-19 kol kas nebuvo paskelbti recenzuoti moksliniai tyrimai apie dietos ar gyvenimo būdo intervencijų veiksmingumą jo prevencijai ar gydymui. 

Šios gairės nėra gydymo rekomendacija, taip pat neįrodytas nė vienas iš šių būdų veiksmingas koronaviruso atžvilgiu (išskyrus kelis pavienius tyrimus). Prieš vartodami bet kurią iš šių medžiagų, visada pasitarkite su gydytoju ar vaistininku. 

Kaip palaikyti imuninę sistemą ir palengvinti simptomus ligos metu bei padėti sutrumpinti ligos trukmę. Norėdami užkirsti kelią virusinėms viršutinių kvėpavimo takų infekcijoms rekomenduotina: 

Vitaminas C 

Vitaminas C gali padėti išvengti infekcijų, įskaitant tas, kurias sukelia bakterijos ir virusai. Įrodyta, kad reguliariai vartojamas vitaminas C sutrumpina peršalimo simtomų trukmę, o didesnės vitamino C dozės ligos metu taip pat gali veikti kaip natūralus antihistamininis ir priešuždegiminis vaistas. (Hemilä H. 2017; Rondanelli M. et all 2018). Nustatyta, kad askorbo rūgšties kiekis leukocituos esant infekcijai labai sumažėja, todėl askorbo rūgšties skiriama peršalimo ligų profilaktikai ir kompleksiniam gydymui. Ji trumpina ir lengvina virusinių ligų gydymą (Raugalė A. 2008 m). 


Vitaminas D 

Vitaminas D yra viena iš svarbiausių maistinių medžiagų palaikant imuninę sistemą. Daugybė tyrimų parodė, kad vitamino D vartojimas padeda sumažinti peršalimo ir gripo riziką. Deja, didelis procentas gyventojų turi deficitą, todėl rekomenduojama papildyti kasdienį poreikį. (Cannell JJ. et all 2006; Bergman P. et all 2013;  Martineau AR. et all 2017; Rondanelli M. et all 2018) 


Vitaminas A  

Vitaminas A stimuliuoja neutrofilus ir makrofagus, saugo užkrūčio liaukią nuo laisvųjų radikalų poveikio Trumpalaikiam vartojimui, ypač turintiems vidutinį vitamino A trūkumą, papildai gali būti naudingi palaikant organizmo gebėjimą kovoti su infekcijomis, ypač sergant kvėpavimo takų infekcinėmis ligomis (Biesalski HK. et all 2003)

 


Cinkas 

Cinkas vaidina svarbų vaidmenį stiprinant imunitetą. Cinkas gali padėti sumažinti infekcijų dažnį, taip pat peršalimo trukmę ir sunkumą, kai vartojama per 24 valandas nuo simtomų pasireiškimo pradžios (Hulisz D. 2004; Rondanelli M. et all 2018). Pastaba. Zn slopina koronaviruso ir arteriviruso RNR polimerazės aktyvumą in vitro ir cinko jonoforus, blokuodamas šių virusų replikaciją ląstelių kultūroje (Aartjan JW. et all 2010) 


Selenas 

Selenas, pagrindinė maistinė medžiaga imuninei funkcijai palaikyti, taip pat yra antioksidantas, padedantis sustiprinti organizmo apsaugą nuo bakterijų, virusų ir vėžio ląstelių. Selenas lengvai gaunamas iš maisto produktų, o turtingiausias šaltinis yra Brazilijos riešutai

(Steinbrenner H. et all 2015) 


Propolis 

In vitro tyrimai parodė plataus spektro antimikrobinį įvairių propolio ekstraktų poveikį. Antivirusinis poveikis taip pat įrodytas atliekant eksperimentus su gyvūnais ir in vitro, įskaitant aktyvumą prieš 1 ir 2 tipo herpes simplex virusus ir gripo virusus. Flavonoidai ir aromatinių rūgščių dariniai yra atsakingi už propolio ekstraktų antivirusinį aktyvumą. Kaip parodė in vitro tyrimai, kai kurie flavonoidai (baikalinas) slopina ŽIV infekciją ir replikaciją. (Fokt H.et all 2010Debiaggi Met all 1990) 


Beta gliukanai 

Specifiniai beta-D-gliukanai, randami medicininiuose grybuose (šitakimaytakireishi) bei mieliagrybiuose, pasižymi unikaliomis imunomoduliuojančiomis savybėmis. Tai polisacharidai, turintys savybę sujungti ir padėti tam tikroms imuninės sistemos ląstelėms pasiekti taikinį. Beta gliukanai stimuliuoja imuninės sistemos ląsteles, esančias kaulų čiulpuose. Nauji imunocitai paleidžiami į kraują ir limfoidinius organus. Tai padeda imuninei sistemai kovoti su įsibrovėliais – virusais, bakterijomis. 1980 metais Harvardo universiteto mokslininkai atrado specifinius beta gliukano receptorius, kuriais prisitvirtinama prie mikrofagų. Jie aktyvina makrofagusdel to sustiprėja fagocitozė, siunčiami signalai T limfocitams (jie tiesiogiai kovoja su patogenais), B limfocitams (jie gamina antikūnus, susidaro antikūno ir antigeno kompleksai, kuriuos makrofagai sekmingai „praryja“), sustiprėja organizmo atsparumas infekcijai ir virusams (Vetvicka V at all 2019Vannucci L. et all 2013)